fredag 9 december 2011

det är skillnad på 7- åringar och 6- åringar

Ja det är väl det jag kommit fram till denna vecka. Vera är bara några månader än min lilla 6- åring och trots detta är de flera ljusår ifrån varandra vad gäller ansvar och eget initiativ. Nog om det, jag har faktiskt roliga jämförelser här!

Som jag sa så snackade jag och brudarna om vilka deras favoritartister var. Bland annat Justin Bieber men också Miley Cyrus, Selena Gomez och Katy Perry. Jag berättade sedan vidare för värdmami hur chockad jag blev över att Vera visste så mycket om Skype, hur man satte igång kameran, hur man delade filer (!!!) men värdmami reagerade inte på samma sak.

Matteo vet inte ens vem de personerna är!!!


Jag tänkte på det en stund- "vet han verkligen inte vem alla dessa Disney- stjärnorna är?!" och kom sedan fram till att "nej, han har nog inte en blekaste aning" Jag kan väl inte riktigt säga att det är hans eget fel, om han får välja blir det Star Wars på teve, får lilltjejen välja blir det Bolt, Trassel eller Tinkerbell.

På tal om Star Wars. Hade för rätt många veckor sedan en rejäl diskussion med Matteo vare sig Star Wars var tecknat eller inte. De serier han ser på, Star Wars: the Clone Wars som den teckande versionen så glamouröst heter, är inte riktigt samma som alla Star Wars- filmer. Jag frågade honom om han sett en av de riktiga filmerna varav han svarar "Jaja, jag har sett dem flera miljoner gånger, vi har dem hemma!"

Och då drog det igång. "Nej, de är inte riktiga, de filmerna är ju tecknade" Och så var det att nej det är inte tecknat, tecknat ser inte ut så, personerna i filmen ser ut som riktiga filmer...... Hans argument var många. Efter en mindre aha- moment insåg jag att jag bråkar utan anledning. Vad håller jag på med? Diskuterar med en 6- åring om Star Wars? I'll never win.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar