fredag 23 september 2011

jag upphör aldrig att förvåna mig själv

Den här måste jag bara dela med mig av.


Så här i USA har jag bara tränat på löpband, som ni säkert vet. Gym är dyrt (även om jag hittat ett som nog inte är lika dyrt) och det var långt att ta sig dit. Ypperligt tillfälle för mig att bli en äkta löpare, som jag ju alltid velat! För det måste vara förjäkla skönt att bara vara bra på springa och faktiskt tycka att det är kul?! Hursomhelst blev det här min nya utmaning- att lära mig älska mitt löpband.

Det gick förfärligt. Första gången jag sprang på det höll jag på och då och mina kilometerantal var inte imponerande. Därefter tänkte jag att jag sitället för att springa utifrån tid skulle jag springa utifrån distans och tyckte att 5 km skulle jag väl klara av? Och så lite styrka efter. Jag springer och springer och springer och när jag ser att jag inte ens sprungit 3 km på en halvtimme höll jag på att smälla av. När jag äntligen blev klar med mina 5 km (efter en timme på löpbandet!!!!) kände jag mig så jävulskt jävla dålig. Okej att jag inte var världens bästa löpare men 5 km på en timme? REALLY? Tanken på att min mamma sprang det dubbla på kortare tid fick mig att må illa och jag tyckte att sofflivet med 300 kg på magen passade mig perfekt. Men jag hoppade på löpbandet och beslöt mig för att istället gå. Powerwalk, 3 km tog mig cirkus 45 minuter så det blev en början.

Tills det idag slog mig. "Vänta lite nu. Tänk om... tänk om löpbandet inte mäter distance i km? Tänk om det mäts i engelska miles?" Nejnej det här kan inte stämma. Räknar det på samma sätt? Jag sprang direkt till löpbandet och kollade och där stod ingenting om varken miles eller kilometer. "Det måste vara miles, det är ju köpt i USA?!" Jag frågade värdmami och hon sa samma sak, "jo visst räknar den miles? Hastigheten möts i mph (miles per hour) Så jo, den mäter miles per hour"

Jag blev helt till mih. Kanske betydde detta att jag inte var så dålig trots allt? Jag gogglade snabbt upp hur många miles jag egentligen sprungit när jag sprang mina "5 km" och det visade sig att jag sprang motsvarande 8 kilometer!!!!! Det är ju inte så dåligt!! 8 km på en timme, det är väl ok ändå?!  Och mina powerwalks är inte 3 km, de är snarare 5 km!

Så helt överlycklig gick jag ner till löpbandet och log. Och så powerwalkade jag "3 kilometer".

HAHAHAHAHA, nu bara skrattar jag lite åt det. Jag var verkligen helt knäckt när jag såg att jag sprungit "3 km" på en halvtimme och att det tog mig en timme att springa "5 km"?!?!?!?! Jag kunde bara inte tro det och jag skrev till mamma helt knäckt "mamma hur kan jag vara såhär dålig?"

Här hade jag gått "1 km" och sprungit "3 km". Jag hade träningsvärk i 3 dagar och kände mig som världens sämsta människa


Nu vet ni. Så nu kan jag njuta fullt ut av kvällens mål- pizza och kvällens efterrätt- brownies. Mumsfillibabba!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar