söndag 24 juni 2012

Den nya grejen som jag älskar och undrar vad jag gjorde innan utan den

Podcast podcast podcast podcast podcast. Låt mig bara, en gång för alla, skriva hur roligt jag tycker det är med podcasts! DET ÄR SKITKUL MED PODCASTS!

Rätt ny inom det hela fortfarande men jag redan hittat några favvisar! Och jag hittar nya som låter roliga och intressanta hela tiden! Det är så svårt att förklara vad en podcast är så därför tänkte jag låta mig kära vän Wikipedia hjälpa mig definiera ordet. Såhär säger då Wikipedia om podcasts: jasså

"Poddsändning eller poddradio är en metod att publicera (och för lyssnaren att prenumerera på) ljudfiler eller film via internet. Ordet "podcasting" är en sammanslagning av "pod" (ordagrant "kapsel" men syftande på media-spelaren iPod) och engelskans "broadcast" (sändning). Ännu finns ingen helt adekvat svensk term för företeelsen; "poddsändning" är ett av de förslag som lagts fram, men "poddradio", som bland annat används av Sveriges Radio, används i mycket högre grad. Ordet "podd-tv" har fått visst genomslag för podd-sändning av videomaterial."


Ja så det kan handla om massa olika saker. De podcasts där lyssnare får skicka in seriösa och oseriösa frågor tycker jag är roligast. Och bara förra veckan lärde jag mig från en annan podcast att folk som äter is ofta har problem med järnvärde i blodet. Nyaste upptäckten är att typ alla de största DJs har sina egna poscast-sändningar med massa bra festmusik. Perfekt för om man typ ska förfesta så slipper man hålla på och byta låtar hela tiden :D 


Ska lyssna vidare nu på en podcast med två komiker från Australien som jag tycker är himla skojiga. Stor bonus att de pratar så himmelskt fint också. Sen kanske jag lyssnar på någon annan favvis. Elle hittar fler musik.podcasts? Vad mer vettigt ska jag göra idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar