lördag 23 juni 2012

Dagen efter midsommar

Så även kallad midsommardagen, kommer jag på i samma sekund som jag skrivit rubriken men är för lat för att byta. Här sitter jag åter i min säng, fortfarande med gårkvällens partyblåsa på mig och kvävd av min egen svettlukt och fotsvettsdoft. Men det får det vara värt för jag hade en av de bästa midsomrarna på väldigt länge. Ingen press, inga måsten, bara en rolig kväll.

Tåget tog oss in till City där vi mötte upp Alice!!!!!!!!!!! Har inte sett henne sedan i julas och det var så härligt att ha henne tillbaka på besök i City. Subway ner till Battery Park och till slut hitta där hela midsommarfirandet skulle äga rum. Det fanns matstånd som sålde smörgåstårta, pannkakor, sill på burk, de gjordes midsommarkransar och barn sprang runt i blågula folkdräkter. Vi slog ner vårt gäng på en gräsplätt och dukade upp med all fika vi tagit med. Saras så stolt hembakade jordgubbstårta, mina (sjukligt goda) Rocky Road, chips, ost och kex, alltså i princip allt som inte brukar finnas med på ett traditionellt midsommar.

Men för att hålla vissa midsommartraditioner vid liv började det såklart att regna. Alltid alltid alltid regn regn regn. Vad vore väl en midsommar utan regn? Förberedda svenskar som vi är stod vi under paraply och vi väntade tappert bland alla svenskar som trängdes under tak och paraply och hoppas att regnet skulle passera. Och såklart slutade det efter ett tag och alla blöta svenskar kunde dansa runt midsommarstången! "Små grodorna små grodorna..."

Svensk midsommar-picnick, American style

Stolt som en tupp!

Härligt att ha tillbaka Alice

Alisas bild. 
Bara fyra svenska brudar som firar midsommar i New York City.

Och för ett litet tag var vi hemma i Sverige igen
:)

Det var liksom bara en sån härlig stämning! Det var ju såklart massa svenskar där och även om man inte kände någon så stod vi där och firade midsommar tillsammans, vi alla utlandssvenskar i denna storstad. Det kändes så himla fint att alla bara samlades där och då för att fira någonting som är så genomsvenskt och fira det tillsammans!

På kvällen drog vi ut på klubb och dansade hela natten, käkade cheeseburgare från vårt diner innan morgontåget hem. Vi alla sov hos Alisa, sov till klockan eftermiddag och hängde kvar där och ska nog tillbaka dit ikväll igen för att vinka farväl till henne och Sara som åker till Miami imorgon!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar